perjantai 5. helmikuuta 2016

Aberdeenin paluushokki, syksyn kurssit ja bussilla Pariisiin

Kolmas viikko Aberdeenissa lähentelee loppuaan. Ensimmäiset kaksi viikkoa olivat täyttä tuskaa ja tuntui siltä etten mitenkään selviä hengissä edes lukukauden puoleenväliin. Oli ikävä Kiinaa, kavereita, seikkailuja ja elämää ylipäätään - siis elämää sellaisena ajatuksena kuin mä sen ymmärrän. Siinä vaiheessa kun bussi kaahasi Aberdeeniin olisin halunnut olla missä tahansa muualla. Elämä tuntui päättyneen ja mulla kesti useamman viikon tottua arkeen, siihen ettei enää ollutkaan niiden lomalla näkemieni maailman ihanimpien ihmisten ympäröimänä vaan asuntoloissa joissa pyöri ihan omanlaisensa arki. Itkin ekat kaksi viikkoa skypessä ja puhelimessa, marisin keittiössä ja olin muuten vaan kaikinpuolin onneton enkä tuntunut saavan mistään kiinni. Inhosin Aberdeenia sydämeni pohjasta. Inhoan sitä itse asiassa yhä aika paljon, mutta pahin paluushokki on selätetty ja arkeen on päästy kiinni.




Hilpeyttääkseni elämää tässä pienessä maailman laidalla sijaitsevassa kaupungissa tein päätöksen lähteä seikkailemaan vähintään kerran viikossa. Tähän mennessä seikkailut on rajoittuneet lähinnä Aberdeenin sisälle, mutta oon löytänyt muutaman kerrassaan ihastuttavan paikan. Seikkailujen lisäksi oon käynyt surffaamassa, saanut turpaan jujitsussa, oppinut vihdoin jonglööraamaan kolmella pallolla, käynyt siivoamassa rantaa viidensadan muun vapaaehtoisen kanssa, käynyt art workshopissa, marissut yliopiston vähäistä työmäärää, lukinnut itseni jälleen ulos huoneestani ja ostanut bussiliput Pariisiin. Ehkä mun ensimmäisten viikkojen onnettomuus oli tosiaan sidoksissa seikkailujen puutteeseen, koska ylämäki alkoi siitä hetkestä kun mulle todettiin että sä tarvitset nyt uusia maisemia ja päivämäärät lyötiin lukkoon. Eli joo, viikon päästä hurautan bussilla Lontooseen, jossa käppäilen puoli vuorokautta (bussiyhteydet Skotlannin perämetsistä Eurooppaan ei ole kaikista parhaimmat) ja suuntaan sen jälkeen Pariisiin neljäksi yöksi. Hurraa! Lusmuilen vähän mun luennoilta, mutta puolustukseni sanottakoot että jos mun työmäärä yliopistossa on tällä hetkellä lukea neljä artikkelia viikossa ja käydä kymmenellä luennolla joiden kaikki materiaalit ladataan nettiin niin sillä ei ehkä ole kamalasti väliä pitkästynkö Aberdeenissa vai viiletänkö pitkin Ranskan katuja!




Heitellään tähän samaan tarinaan myös mun kurssipölinät mikäli ne jotakuta sattuvat kiinnostamaan. Syyslukukauden kurssit meni suhteellisen mallikkaasti ja loppuarvosanoiksi pamahti pari A:ta ja B:tä. Olisin tosin yllättynyt jos lopputulos olisi ollut jotain muuta koska kokeet oli älyttömän helpot. Politiikka ja lattareiden historia pysyivät kuivaakin kuiveempina loppuun saakka, antropologia ja globaalit ongelmat sen sijaan varsin mukavina, joskin jälkimmäisen työmäärä oli niin naurettavan pieni että itkettää. Keväällä mulla on neljä kurssia ja vaikka työmäärä näyttää pysyvän jokseenkin samana, tuntuu kurssien sisältö huomattavasti syksyä kiinnostavammalta.

Introduction to Anthropology: Questions of Diversity

Kurssi etenee melko samalla kaavalla kuin ensimmäinen, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että luennoilla käydään läpi kulttuurin erilaisia piirteitä ja niitä sovelletaan esimerkkeihin ympäri maailmaa. Kurssin sisältöön kuuluu mm. tunteet, rotu-ajattelu, perhesuhteet ja väkivalta, näytti siellä tosin olevan mukana myös mm. kannibalismi. Oon ihan äärettömän iloinen tästä kurssista ja siitä, että mun pitää vihdoin tehdä yliopiston eteen jotakin! Kurssiin kuuluu osana etnografisen teoksen lukeminen ja siitä arvostelun kirjoittaminen mikä tarkoittaa sitä että joudun tällä lukukaudella lukemaan peräti kokonaisen kirjan. Tää ei ole ensimmäisenä vuonna yleistä ollenkaan vaan suurimman osan kursseista pääsee erinomaisin arvosanoin läpi vain osallistumalla luennoille ja lukemalla yhden artikkelin per viikko. Eli jee, vihdoin kunnon opiskelua!

Introduction to Politics and International Relations 2

Kurssin sisältö on huomattavasti mielenkiintoisempi kun ensimmäiseltä introduction kurssilla, joskin joukkoon mahtuu myös niitä kuivaakin kuivempia aiheita. Alkeista ollaan tosin päästy eroon ja valtion, parlamentarismin sun muiden hirvitysten sijaan opiskellaan perusajatuksia mm. konflikteista, feminismistä ja hallinnosta (govern)! Mun luennoitsijat rakastaa erilaisten teorioiden kuvailemista enkä ole ihan vielä kartalla miten niitä pitäisi sisällyttää mun esseisiin sun muihin, mutta ehkä sekin selviää ajallaan. Työmäärä kurssille on suhteellisen pieni ja 20% arvosanasta saa googlettamalla oikeita vastauksia ABC-kysymyksiin ja osaamalla referoida oikein, että kovin suuritöiseksi tätä kurssia ei voi kutsua. 

What Gives Us Rights?

Kolmen luennon jälkeen tosi mielenkiintoiselta ja mahtavalta vaikuttava kurssi ihmisoikeuksista! Tää on yliopiston sixth century kursseja, jotka ei ole sidoksissa mihinkään tiettyyn oppiaineeseen vaan ihmisoikeuksia käydään läpi erilaisista perspektiiveistä. Kurssin sisältöön kuuluu mm. ihmisoikeuksien historiaa sekä ajatuksia köyhyydestä ja oikeaudesta ruokaan. Kurssi vaikuttaa melko suuritöiseltä verrattuna syksyn kursseihin ja oman aspektinsa kurssille antaa mun tutor jota voisin kuvailla mm. sanoilla ilkeä ja hirveä, mutta toisaalta mä tiedän, että tuun oppimaan hurjan paljon vain siksi että pelkään mun tutoria kuollakseni ja haluan tietää oikeat vastaukset sen esittämiin kysymyksiin. 

Mandarin Chinese For Beginners 2

Mä en oo ihan varma mitä ne siellä mandariinin ykköskurssilla teki, mutta tuskin kuitenkaan opiskeli. Jos mun opiskelutahti tahti Kiinassa oli kova, niin täällä edetään kyllä ihan päinvastaisella vauhdilla. Samoja asioita kerrataan ja jauhetaan tunnista toiseen ja nää opettelee vasta nyt asioita, jotka mulle opetettiin ensimmäisen kuukauden sisällä Kiinassa. Oon tällä kurssilla tasan kahdesta syystä: Laajentaakseni sanavarastoa ja kirjoitustaitoja koska mun opiskelu Kiinassa tähtäsi lähinnä vain HSK:iden läpäisyyn ja merkkejä ei harjoiteltu ollenkaan ja siksi, että koko yliopiston kurssivalikoimassa ei yksinkertaisesti ollut mitään muuta mitä olisin halunnut tai voinut opiskella. Ja ehkä vähän senkin takia että mun kiinanopettajat on niin sympaattisia ja niin kiinalaisia että mulla on tippa linssissä jokaisen oppitunnin jälkeen.





Tällaista tänne! Jos jollain on suositella ilmaisia aktiviteetteja Lontooseen jonnekin Victorian lähistölle niin vinkkejä otetaan vastaan. Oon pyrähtänyt Lontoossa ainakin neljä kertaa eli ne kaikista geneerisimmät sillat ja tornit on tultu nähtyä useampaan otteeseen. Pariisista mä en sen sijaan tiedä vielä yhtään mitään! Siis muuta kuin että aion syödä kroisantteja ja patonkeja aamusta iltaan, ihastua kaupungin arkkitehtuuriin, nukkua patjalla jonka jouset eivät ole matkalla ulkomaailmaan ja yrittää selvitä elossa tuossa rakkauden kaupungissa ystävänpäivänä. Eli joo, sinnekin otetaan vinkkejä! Jee kohta mennään!

13 kommenttia:

  1. your photos are always beautiful, and # 3 is especially nice!
    yes you are good photographer ;)
    but sorry my translator is bad for your language I could not enjoy your text

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks! #3 is my favorite as well! :) I might start including short English summary to the end of my texts!

      Poista
    2. or maybe provide a translator on your page ..

      Poista
    3. Finnish isn't really a language that can't be translated with translators especially as the language I'm writing at is a mix of spoken and written Finnish :(

      Poista
  2. Tiedatko, mulla on ollut paljon samoja fiiliksia aina reissulta palatessa. Mulla on aina suunnitelmissa, etta joka viikko tekisin jotain kivaa ja kavisin pikku sekkailuilla. Asun miljoonakaupungissa ja taalla on vaikka mita tekemista, mut en jotenkin saa koskaan aikaiseksi lahdettya mihinkaan. Taa postaus jotenkin inspaa, etta pitais oikeasti suunnitella nyt jotain. D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ollut tää sama tosi usein mutta nyt vihdoin onnistuin jopa toteuttamaan tämän :D Mulla jäi vähän hampaankoloon se etten Kiinassa käyttänyt vapaa-aikaani tarpeeksi tehokkaasti ja vieraillut läheisissä kylissä tai mun "vakikaupunginosien" ulkopuolella, eli nyt siihen saa luvan tulla muutos! Yllättävän helppoa se loppuen lopuksi on. Tripadvisor käteen ja menoksi!

      Poista
  3. Buckinghamin palatsi, Hyde Park, South Kensington (jossa Victoria & Albert museo, Natural History museo, kivoja kahviloita).. suht lyhyen matkan päässä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkeistä :) Natural History Museum, V&A ja Hyde Park on kaikki katseltu läpi ja Buckingham palace menee hintansa puolesta nono-listalle mut South Kensington näyttää kyllä kivalta alueelta ihan vaan tallustella ympäriinsä!

      Poista
  4. Jee, no nyt päästiinkin mun mieliaiheeseen!!
    Voi olla että puistoreissut helmikuussa on vähän harmaita, mut jos yhtään innostaa, niin suosittelen Pariisissa Parc de Buttes Chaumontia, joka on mun ehdoton lemppari. Se on varmasti kiinnostava upeine näkyvineen myös vähän kukattomammallakin säällä. Jardin des Plantes on kans huippu kohde labyrintteineen ja näköalatornineen, ja siellä on muutama kiva (kaikki muistaakseni maksullisia tosin) museokin.
    Bellevillen alue on tosi kivaa ja siellä on huippua katutaidetta.
    Sacre Coeurin luona kannattaa pitää kädet visusti taskussa ja muutenkin suosittelen varautumaan siihen, että Pariisissa "kilisyttelijöitä" (Eiffel-pienoismallimyyjät) löytyy turistikohteiden ympäriltä ihan joka paikasta ja ne saattaa olla aika agressiivisiakin... Mut vastoin kaikki ennakkoluuloja ranskalaiset on tosi ystävällisiä ja avuliaita, niitä vaan jänskättää englannin puhuminen!
    Jos jotain "turistikohteita" kannattaa nähdä, niin Montmartren alue on kiinnostava niin pimeällä kuin päiväsaikaankin, eikä se oo turhaan turistien suosiossa. Jos haluu nähdä Pariisin yläilmoista, niin suosittelen kipuamaan Arc de Triomphelle Eiffelin sijaan. Notre Dame on vaikuttavin sisäpuolelta, joten kannattaa käydä, jos vaan jaksaa jonottaa (sinne pääsee ilmaiseksikin).
    Shakespeare & Company -kirjakauppa on kirjafanin (ja ihan vaan fiilistelijän) aarreaitta. Siel voi käydä vähän lepuuttamassa jalkojakin latinalaiskorttelin kiertelyn ohessa...
    Sun elämä ei ilmeisesti pyöri ruuan ympärillä toisin kuin allekirjoittaneen (:D), joten en mainosta La Grande Epicerietä (mainostinpas! mut se on ihanuudestaan huolimatta ylihinnoiteltu), mutta ihan tiedoks vaan, Pariisin paras intialainen ravintola on SamSara Jourdainin metropysäkin lähettyvillä (juustolla täytetty naan = ♥) ja parhaat jäätelöt (hei, jäätelön tosifani syö sitä myös sadesäällä) saa Berthillonista!! Montparnassen alueelta löytyy hulluna ruokapaikkoja kohtuu hintaan. Kunhan muistaa syödä "oikeeseen aikaan"...
    Jokaisella Pariisilaisella on oma lemppariboulangerie, meikäläisen lempparicroissantit saa Rue Sorbierilta (ei hajuakaan paikan nimestä, mut leipomosta kadun alkupäässä), mut käytännössä en oo kyllä kauhean montaa pahan makuista tuoretta, paikan päällä paistettua croissantia Pariisissa maistanut... Boulangerieita löytyy joka kulmasta vähintään viisi! :D
    Sunnuntaisin Pariisi on aika hiljainen, mut esim. Marais'n alue on vilkas (ja täynnä turisteja). Siellä on sunnuntaisin muutama ruokakauppakin auki, kun muualta niitä on aika tuskaa sunnuntaina metsästää...
    Ainiin ja jos ja kun oot viikonloppuna reissussa, niin kannattaa ehkä hankkia 3,80e/pv maksava nuorten matkalippu, joka on muistaakseni saatavilla pe-su oiskohan alle 25-vuotiaille. Bussikartta on tosi selkee Pariisissa, ja tykkään ite matkustaa mieluummin bussilla ja kävellen kuin haisevissa metroissa, mut jos on kiirus, niin metro on paras vaihtoehto. Jos haluaa "ilmaiselle" turistibussikierrokselle, kannattaa hypätä 69-bussin kyytiin, joka kulkee Gambettalta aina Champ de Marsiin asti, mm. Marais'n, Louvren ja latinalaiskorttelin ohi. Jos menee suuntaan Gambetta->Champ De Mars, bussi kulkee kivasti Louvren sisäpihan kautta!

    Terv. Milla, joka on koko työpäivän tässä mietiskellyt, että mitäs paikkoja mä voisin sulle ehdotella... :D Jotain tuntuu unohtuneen, mut tuun lisäämään, jos muistan. Oon vähintäänkin yhtä innoissaan kun sä, koska en malta oottaa sun Pariisi-kuvia, joita toivon mukaan saadaan ihailla mahd pian?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. o___o Voi hullu mikä romaani. Yritän ehkä opetella tiivistämään ens kerralla. Ehkä.

      Poista
    2. Tiiätkö mä mietin just tänää et kommentoinko sun blogiin että minne kannattaa mennä Pariisissa kun sä tunnut siitä niin paljon tykkäävän! Ehdit ensin. Tää on ehkä pisin kommentti minkä mä oon blogiini tässä kolmen vuoden aikana saanut :D Tai siis ihan varmasti on! Mut hurja mikä lista paikkoja! Mun pitää ehkä printata tää viesti matkaan että muistan edes joitain näistä. Me majotutaan Bellevillessä ja oon jo etukäteen fiilistellyt kaikkea katutaidetta siellä eli hyvä jos se on mun fiilistelyjen arvonen paikka! Parc de Buttes Chaumont, Sacre Coeur ja noi perus Notre Damet, Louvret ja Arc de Triomph löytyy myös listalta mut kaikki mitä noiden jälkeen kirjotit oli kyllä ihan uutta informaatiota!

      Mä maksoin niin paljon mun bussimatkoista tonne että ulkona syömiset sun muut saa suosiolla jäädä tältä reissulta :D Salaa mä unelmoin kyllä kaikista juustoista mut ehkä mä vähän huijaan ja kiskon niitä juustoja sit niinkun omasta budjetista? Siis mitä eiks ruokakaupat oo sunnuntaisin auki??? Apuaaa! Mehän siis saavutaan tonne sunnuntai-aamuna nälkäkuoleman partaalla ton hirveän bussimatkan jälkeen eli haaveissa olisi jos jotain ruokaa sais jostain kaupasta :D Ehkä me sit suunnataan tonne Marais'iin heti aluksi. Ollaan tosiaan Pariisissa (ja ehkä jossain sen lähiympäristössä) su-to eli todennäkösesti päädytään sunnuntain jälkeen vaan kävelemään paikasta toiseen (köyhät) mut pidän noi bussireitit mielessä!

      Mä en yhtään tiedä millon mä saan Pariisi-kuvat maailmalle koska mulla on aivan saakelin paljon yliopistohommia sen jälkeen kun palaan Skotlantiin. Todennäkösyys sille että kyllästyn pänttäämiseen ja kirjottamiseen jossain välissä on kuitenkin aika suuri eli toivottavasti ennen kuun vaihdetta! :D

      Poista
    3. Jee, vitsi kiva kuulla! :D Olin nopeempi...
      Belleville on ihana! Asuttiin siellä kuukauden verran toissakesänä, ja paikka tuli aika tutuksi. Siellä ei paljoa turisteja pyöri (ainakaan vielä), joten siellä oli tavallaan sellanen aito pariisilaistunnelma, mut porukka on kuitenkin tosi kansainvälistä ja värikästä!

      Joo, mulla on jääny sellanen fiilis, et Pariisista on aika vaikee löytää sunnuntaina auki olevia kauppoja... Kaikki jättiläismäiset tavaratalotkin on kiinni, mikä on sinällään aika erikoista. Champ Elyseellä kaupat on auki, mut siel ei oikeestaan mitään normiruokakauppoja oo, mut Marais'sta tosiaan ainakin löytyy. Esim. nyt tammikuun reissulla bongasin yhden heti siitä St Paulin metroaseman vierestä. Se oli muistaakseni ihan myöhään aukikin! Pari löysin myös "syvemmältä" pikkukaduilta Marais'ta. Kyl niitä ruokakauppoja varmasti muualtakin löytyy, mut muualta en osaa vinkata, ja ne tosiaan ei oo ollenkaan auki tai sulkeutuu jo tosi aikaseen.
      Mut hei sunnuntaina on (ruoka)markkinoitakin aika monessa paikkaa! Ja niistä saa ostaa kummia haisevia juustoja kilohinnoittain! Vaikka vaan pikkusiivun. Aika hyvään hintaan. En tiiä missä päin Bellevilleä yövytte, mut ainakin yks sunnuntaimarketti 20. arrondissementissa on Rue des Pyreneesin ja Rue de Menilmontantin risteyksessä.
      Ruokakaupoista löytyy muuten tosi kivoja ja ihan erilaisia valmiskasvisruokaeineksiä vrt. Iso-Britanniaankin (ja Suomeen...). Kannattaa tsekata "kuivaruoka"hylly! Jos pitäis syödä jotain valmisruokaa koko loppuelämänsä ajan, niin mä valkkaisin surutta Cereal Bion tofu-pinaattiraviolit *kuola valuu* Kasvisruokatuotteiden hintatasosta ei tosin oo mitään muistikuvaa, ja Pariisissa on kyl aika kallista, joten halvemmaks varmaan tulee puputtaa tuoretta patonkia boulangeriessa (kokonaiset peruspatongit leipomoissa on yleensä öbaut vajaa 1e, croissantit samaa luokkaa). En kyl pistäis pahakseni just nyt...

      Jee! ♥ Kuvia odotellen! Opiskelukiireet on ihan tarpeeks hyvä syy mulle odotteluun, ehkä ihan hyvä vaan ettet heti lisää mun matkakuumetta :D

      Poista
    4. Okei mä pidän ton mielessä! Voi olla et ruokakaupan löytämisestä suununtaina tulee koko reissun suurin missio :D Ehkä me vaan mennään marketeille syömään juustoa jos muuta ei löydy! Ei kyllä olisi paha ollenkaan. Kartasta kun kattelin niin toi sunnuntaimerketti pitäis ainakin olla suhteellisen lähellä (kartoissa mikään ei koskaan kyllä oo tunnetusti kaukana toisistaan).

      Aaaaa raviolit on ihania! Siis meillä ei kyllä ole vissiin minkäänlaisia kokkausvälineitä meidän hostelli/hotelli/mikälieneessä et saa nähdä miten edes einesten kokkaaminen onnistuu! Mä söin viime kesänä Kroatiassa käytännössä kaks viikkoa utkeen pelkkää leipää ja juustoa erinnäisillä lisukkeilla. Ehkä max viidellä ateriaa oli ihan kunnon ruokaa mut muuten leipää aamusta iltaan :D Ja mä en kyllä edes valittanut! Leipä on hyvää. Patongit erityisesti!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...