keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Reissuvuosi 2016

Vuosi lähestyy loppuaan ja se tarkoittaa että on aika käydä läpi kuluneen vuoden seikkailut!

Reissusaldo on aika huikea vaikkei se vedäkään vertoja viime vuodelle. Tänä vuonna oon ollut reissussa yhteensä 150 päivää eli about viisi kuukautta! Käytännössä kaikki yliopiston lomat on siis kuluneet reissussa. Maita on kertynyt laskutavasta riippuen yhdeksän tai kymmenen kappaletta joista suurin osa on ollut mulle uusia tuttavuuksia. Oon päässyt vierailemaan ensimmäistä kertaa niin lattareissa kuin pohjois-Amerikassakin ja sen lisäksi oon tutustunut pariin uuteen Euroopan maahan ja harrastanut suhteellisen paljon kotimaanmatkailua elikkä Brittien kiertämistä!

Tammikuu ja samalla vuosi 2016 starttasi Lontoossa missä hengailin vuoden ensimmäiset viikot. Lontoon ohella tutuiksi tulivat myös mm. St Albans. Sanotaan että ruoho on aina vihreää aidan toisella puolen, mutta kyllä mä vaan tykkään Englannista niin hurjasti! Onnea ovat Englannissa asuvat ystävät.

En ehtinyt viettää Skoltannissa kuin pari viikkoa ennen kuin lähdin helmikuussa viideksi päiväksi Pariisiin. 24 tuntia kestänyt bussimatka Aberdeenista Ranskaan oli tuskaa, mutta rakastuin Pariisiin ensisilmäyksellä ja siitä tuli nopeasti yksi mun lempikaupungeista Euroopassa. Rakastuin keskustan kauniisiin taloihin, Versaillesin palatsiin ja bongailin hylättyjä kartanoita Goussainvillessa. Helmikuussa pysähdyin myös Lontoossa.

Maaliskuu vierähti Aberdeenissa, mutta huhtikuun alussa oli jälleen aika suunnata Englantiin. Lontoota tuli nähtyä jälleen kerran ja pääsin myös käymään Warner Brossin Harry Potter studioilla, joka oli ihan huikea kokemus. Tutuiksi tulivat myös Manchester ja Leeds, joista ensimmäisenä mainitun rosoiseen katukuvaan ihastuin suunnattomasti. Huikeasti katutaidetta ja kunnon hipsteri-vibat! Muistin myös jälleen Leedsin lähistöllä vaeltaessani miten paljon rakastan Brittien luontoa. Niin monipuolista ja kaunista.

Toukokuussa starttasi koko vuoden odotetuin reissu suuntana väli-Amerikka! Matkaan lähdettiin sekaisin fiiliksin, koska meidän oli alunperin tarkoitus lähteä etelä-Amerikkaan mun voitettua ilmaiset lentoliput kahdelle valitsemaani kohteeseen. Turkish Airlinesin kuitenkin kieltäydyttyä antamasta meille lippuja muualle kuin Yhdysvaltoihin jouduttiin lentämään Los Angelesin kautta. Inhosin Losia sydämeni pohjasta ja kolme päivää riitti vakuuttamaan mut siitä että Yhdysvaltoihin ei tarvitse tulevaisuudessa palata.

Kesäkuun alku pyörähti käyntiin Costa Ricassa missä vietettiin pari viikkoa. Tutustuttiin kaupunkielämään, uitiin vesiputouksissa, vierailtiin sademetsissä ja bongailtiin villieläimiä, mutta maa jätti valtavien turistimassojen takia aika ristiriitaiset fiilikset ja hävisi meidän silmissä heittämälle kaikille muille väli-Amerikan maille. Olin kuitenkin tosi iloinen että aloitettiin reissu nimenomaan Costa Ricasta, koska suunta oli ainoastaan parempaan päin!

Kesäkuun loppu kului Nicaraguan maisemissa. Nicaragua oli huikea! Kierrettiin kolme viikkoa vanhoja koloanialismin aikaisia kaupunkeja, ihmeteltiin menoa surffikylissä, kurkattiin aktiivisen tulivuoren kraateriin, otettiin rennosti tulivuorisaarella, käytiin surffaamassa, vierailtiin kiehuvilla mutakentillä ja käytiin harjoittamassa canyoningia näin muutaman aktiviteetin mainitakseni. Kärsittiin myös valtavista helteistä, koska mittarissa oli jatkuvasti yli 35 astetta.

Seuraavana vuorossa oli Guatemala, jossa vietettiin ensin heinäkuun alussa viikko ja sitten lopulta koko elokuu. aikaa kokonainen kuukausi. Guatemalasta tuli heittämällä mun lempimaa Kiinaan ohella. Kiivettiin lukuisille tulivuorille, käytiin useilla Maya-raunioilla, uitiin vesiputouksissa, seikkailtiin luolissa, käytiin melomassa, rentouduttiin Atitlanin rannalla, vierailtiin paikallisissa kylissä, uitiin Tyynessä valtameressä ja rakastuttiin Antiguaan. Guatemala on monipuolisin paikka missä oon koskaan vieraillut ja lähtisin takaisin koska tahansa.

Ennen paluuta Guatemalaan vietettiin kolmisen viikkoa Meksikossa. Meksiko oli ehdottomasti vuoden yllättäjä! Olin valmistautunut lähinnä valtaviin turistilaumojen valtaamiin aurinkorantoihin, mutta sen lisäksi Meksiko tarjosi huimat puitteet kaikenlaisille aktiviteeteille. Sukellettiin kilpikonnien kanssa, vierailtiin cenoteilla, seikkailtiin lukemattomilla Maya-raunioilla, käytiin veneretkellä kanjonissa, vierailtiin luolissa ja pyörittiin kolonialismin aikaisissa kaupungeissa.

Elokuun lopussa pysähdyttiin jälleen Los Angelesissa, siihen yhä rakastumatta. Vietin syyskuun alussa viikon Suomessa ja totesin samalla että tämän vuoden Suomi-reissut taisi jäädä kahteen viikkoon. Ehdin harrastaa kotimaanmatkailua sen verran että tein päiväretken Valkmusan kansallispuistoon ja kiersin Helsinkiä päivän verran. Vahva suositus Just Vegen pulled pork burgereille!

Syyskuussa oli edessä muutto takaisin Aberdeeniin. Muutin ihan huippukivaan kämppään ja huomasin elämän täällä olevan yhtäkkiä odotettua mieluisampaa. En mä Aberdeeniin vieläkään ihastunut, mutta totesin pystyväni elämään täällä. Syyskuun lopulla tein myös pienen reissun Englantiin ja vierailin mm. Oxfordissa joka osoittautui äärimmäisen kauniiksi ja inspiroivaksi kaupungiksi. Koska mennään uudestaan?

Loka- ja marraskuu kuluivat tiiviisti Skotlannissa. Onnistuin kuitenkin opiskelujen ohella tekemään vaellusretken Banchoryyn ja vierailemaan Edinburghissa. Skotlannin luonto lumoaa mut kerta toisensa jälkeen, mutta Edinburgh oli todellinen yllättäjä ja totesin että siellä pitää lähteä käymään vähintään kerran lukukaudessa.

Joulukuun lopulla suuntana oli kolmen viikon loma Andalucian auringossa. Lapsuuden Teneriffa-reissuja lukuunottamatta kyseessä oli ja on mun ensimmäinen kerta Espanjassa! Vaikka Espanja onkin aikamoinen turistirysä niin tähän mennessä vastassa on ollut vain äärettömän positiivisia yllätyksiä. Costa del Solin rannat, vaellukset huikeissa maisemissa ja historialliset kaupungit, mitä muuta voi ihminen lomalta toivoa? Kuva Pixabaysta.

Miltä teidän reissuvuosi on näyttänyt ja onko teillä jo suunnitelmia ensi vuodelle? Omat suunnitelmat näyttää aika heikoilta tammikuun jälkeen, mutta onpahan aikaa kiriä blogin kanssa jossei muuta!

Toivotan samalla kaikille blogin lukijoille hyvää joulua ja mahtavaa uuttavuotta, koska blogi tuskin tulee enää tämän vuoden aikana päivittymään. Kiitos ihan huikeasti kuluneesta vuodesta, siitä että luette kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen mun tarinoita ja jaksatte aina vaan kommentoida! Mun blogi olisi aika surkea ilmestys ilman teitä. Kiitos siis ja mahtavaa vuotta 2017 kaikille!

1. Olipahan reissuvuosi sullakin! Ja nuo Väli-Amerikan maat on kyllä sellaisia, joista tosi harvoin olen lukenut suomalaisten matkablogeista juttua. Guatemala aiankin menee nyt korvan taa, vaikka mulla ei ole aiemmin ollut mitään käsitystä, millainen maa se on. :) Ja hyvä, että menet Edinburghiin useammin, se on vaan niin mahtava! Mun reissuvuodesta voi lukea täältä http://www.rantapallo.fi/fiftyfifty/2016/12/20/skottihaat-karhuja-ja-road-trip-matkailuvuosi-2016/

1. Joo mä sain kyllä kissojen ja koirien kanssa kaivaa juttuja väli-Amerikasta suomalaisista blogeista! Ihan vaan parissa käydään läpi väli-Amerikkaa ja nekin on sen verran vähemmän tunnettuja että löysin ne vasta reissun jälkeen :D Suosittelen Guatemalaa ehdottomasti! Käyn lukemassa sunkin vuosikoosteet.

2. Työttömänä ei ole kauheasti varaa matkustella, mikä on sääli, sillä se on yksi niistä jutuista, joita rakastan. Huonohkosta rahatilanteesta huolimatta kävin tänä vuonna ekaa kertaa parhaan ystäväni kahden Barcelonassa! Mahtava kaupunki, jonne on pakko palata, sillä puolet nähtävyyksistä jäi kokematta! ;) Uusi reissu on suunnitelmissa ensi vuodelle, jolloin paras ystävä täyttää pyöreitä. :) Tällä hetkellä mietimme Madeiraa, mutta voi olla, että kohde vielä vaihtuu tässä matkan varrella. :D

Olen kuullut muiltakin, että Los Angeles ei ole yhtään kiva mesta. Onneksi se ei ole mua koskaan liiemmin kiehtonut – toisin kuin San Francisco, jonne kyllä varmasti suuntaan jossain vaiheessa. Enkä lakkaa haaveilemasta myös New Yorkista ennen kuin ihan oikeasti olen siellä. :D

1. Mahtavaa että pääsit käymään Barcelonassa kaikesta huolimatta! Mulla on siellä kavereita ja tekis kovasti mieli itsekin pyörähtää siellä :) Madeirakin kuulostaa huikealta kohteelta. Toivottavasti suunnitelmat toteutuu!

San Francisco tuntuu olevan kaikkien mielestä paljon Losia kivempi kaupunki. Toisaalta kuulema myös ihan jäätävän kallis. Jenkit ei löydy mun kiinnostuksenkohteista :D

3. No jo on reissuja melkoinen määrä. Väli-Amerikka kiinnostelis kovasti. Ihanaa, kun oot ehtinyt kokea vuoden aikana noin paljon.

4. Sulla on kyllä ollut melkoinen reissuvuosi! Inspiroidun joka kerta niin paljon, kun postailet jotakin näistä sun erikoisemmista kohteista - ihan tääkin riittää, että mainitset vaan Väli-Amerikan, niin jo alkaa tekee mieli sinne :D Mun reissukohteet kun on so far ollut aika tylsän mainstream vielä :P Aloin kans laskeskelemaan, että montako päivää on tullut tänä vuonna vietettyä ulkomailla reissun päällä, mut se tyssäsi siihen, et en tiedä mistä maasta katsottuna se pitäisi laskea :D Suomessa en ollut kuin reilu viitisen kuukautta, Australiassa saman verran ja siinä välissä sit Luxemburgia ja muuta... on tää hankalaa pysyä itekään kartalla missä menee ja milloin!

1. Sullekin on ehtinyt tapahtua ihan huikean paljon! :D Haha mulla oli ihan sama ongelma noiden reissupäivien laskemisen kanssa. Pari viikkoa olis tullut noihin päiviin vielä lisää jos olisin lisännyt Suomi-reissun matkustuspäiviin, mutta totesin että Suomea ja Skotlantia ei lasketa reissuiksi :D Enkö mä nyt välttämättä Australiaa mainstream kohteeksi kutsuisi!